Omorganisera så att din hälsa och ditt välmående räknas

Vår vardag genom våra kalendrar är ständigt uppbokade med en massa ”måsten”. ”Måsten” som kommer från ett invant beteende vi själva har valt, eller inte valt bort, under en längre tid. ”Måsten” som står i vägen för den egna hälsan och välmående, så länge vi inte själva ser detta som viktigt och därför redan prioriterar dessa ”möten” i våra kalendrar.

hälsaDet svåra med att få till en förändring som dessutom blir bestående, är att stanna upp och skapa sig en förståelse och insikt i vad det egen valda invanda beteende resulterar i. För det är först när vi har fått insikten, som vi verkligen kan påbörja vår förändring. Att stanna upp innebär att inta synsättet ”less is more” – men hur gör man detta?

 

Det finns några givna principer när det kommer till förändring;

Skapa dig en bild av varför du vill eller behöver en förändring.

Beskriv och motivera varför det är viktigt för dig. Exempelvis; Du har lätt att få huvudvärk vid helger eller ledigheter, Du sover dåligt och är lätt irriterad. En känsla av ständig stress ligger över dig och du tänker; ”Om jag bara fick tid att komma igång med min träning”. Titta då på vad är det som gör att du inte får tid med din träning. Skriv ner allt du kommer på som kan ses som; Symptom och Orsak. Dessa bägge är viktiga för att kunna förstå och förhålla sig till värdet av den förändring du vill åstadkomma.

Försök inte att förändra allt på en gång, börja små skaligt, ta ett steg i taget 

Sätt ett mål med din vardag där du får in din träning på ett naturligt sätt. Vad är träning för dig? Hur ofta behöver du träna för att känna att du fått in din träning regelbundet i vardagen? Bestäm dig för vad som blir viktigt för dig i ditt arbete med din förändring. Låt dig inte luras av att det ”alla” andra gör, är det optimala för dig. Att anmäla sig till ett lopp för att alla andra gör det och därmed börjar träna mer, betyder inte att din huvudvärk försvinner och att du börjar sova bättre. Därför; Att sätt ett mål med din vardag där din hälsa och ditt välmående får utrymme, blir viktigt i din förändring.

 

Lägg en plan för din förändring.

Förändring tar tid, men när du väl bestämt dig är det mer än värt det. Vad behöver du för att få tid till din träning? Börja med att ringa in det som verkligen är viktigt i din vardag och släpp taget om allt det andra. Behöver du träningskläder för att komma igång – se det som din investering i dig själv. Behöver du stöd, hjälp och push; träna i grupp eller ta hjälp av en personlig tränare. Idag är detta dessutom godkänt som friskvårdsförmån via Skatteverkets regler. Kolla med din arbetsgivare vad som gäller kring er arbetsplats.

 

Avsätt tid för återhämtning, reflektion och tomgångstankar

Vi är ofta dåliga på att låta våra hjärnor få fritt spelrum. Istället låter vi dem hela tiden vara aktiva genom att ständigt vara i arbete med att sortera och problemlösa olika frågor i vardagen. Att medvetet stänga av arbetet i våra hjärnor är inte att slösa bort tid, utan att skapa tid för reflektion, eftertänksamhet och kreativitet. Undvik därför att ”arbeta ikapp” under kvällen eller helgen. Notera ev problem och frågor innan du lämnar arbetet och känn dig trygg med att frågorna kommer du snabbt och enkelt kunna plocka upp igen kommande arbetsdag, när du låtit din hjärna vila och återhämta sig.

 

När vi tänker ”hur svårt kan det vara” att få in mer tid och luft i kalendern för att få till en förändring i vår vardag, så pekar vi ofta bara rakt ut mot en tom ursäkt. Vi vill med detta omedvetet lägga ursäkten hos någon annan eller i något annat, för att slippa ta ansvar. Så börja med att ställa frågan till dig själv; ”Vem är det som bär och tar ansvar över mitt liv?”

Och när vi börjar titta där vi är och hur vårt beteende styr vårt vardagspussel, så kan vi enklare börja ta små steg i förändring som blir hållbar. Resultatet blir som en lysande personlig omorganisation.

Slutligen – glöm inte att fira! Förändring gör ont eftersom vi behöver ta oss ur våra invanda vanor och därmed bekvämlighetszon, och när vi gör det blir det jobbigt. Därför är det viktigt att få känna av glädje och framgång i vår personliga omorganisation. Du väljer själv hur du vil fira – men glöm inte bort det!

//JanCan001, Jannica Wahlund

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s